مقالات
مروری به رویکرد تاریخ شفاهی در سال 1401 در گفت‌وگو با مرتضی نورایی
ماهرخ ابراهیم‌پور: تاریخ شفاهی در ایران در حال گسترش در زمینه فرهنگ و اجتماع است. پس از آنکه پروژه‌های زیادی در زمینه تاریخ پهلوی و تاریخ انقلاب اسلامی انجام شد. وقوع جنگ نیز باعث افزایش به کار گرفتن تاریخ شفاهی در این زمینه نیز شد به طوری که بخش عمده‌ای از تاریخ شفاهی در ایران روایت فراز و فرود جنگ تحمیلی است و حالا پس از سال‌ها تاریخ شفاهی گوشه چشمی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دارد و در میان برخی پروژه‌های تاریخ اقتصاد نیز انجام می‌شود که جای امیدواری است. بررسی فراز و فرود تاریخ شفاهی در ایران حاکی از آن است که این رشته نه تنها هنوز در دانشگاه جایی پیدا نکرده است بلکه در میان پایان‌نامه‌های دانشگاهی نیز چندان جایگاهی ندارد مگر اینکه اندک دانشجویانی به موضوعی در رابطه با تاریخ شفاهی اقبال نشان دهد. برای رصد تاریخ شفاهی در سالی که گذاشت با دکتر مرتضی نورایی، استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان به گفت‌وگو نشستیم و جزئیاتی از این حوزه را از منظر نورایی که در این زمینه فعالیت پررنگی دارد، از نظر گذراندیم
.  »ادامه
+ شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۵۴
تغییرات شهری در ایران (1320- 1300 ش)
نوشتار زیر معرفی کوتاهی از مقاله‌ای تحقیقی درباره‌ی تغییرات شهری در ایران زمان رضاشاه است که به وسیله‌ی اینجانب به فارسی ترجمه و به تازگی منتشر شده است. »ادامه
+ آدینه ۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۷
در دورۀ پهلوی، آموزش‌های نوین علمی و عملی با ایجاد دبستان‌ها و آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در ایران برای دستیابی به پیشرفت و توسعه شکل گرفت. در این دوره مراکز دولتی و خصوصی با برپایی مراکز علمی سعی برآن داشته در تحقق این هدف همکاری و مشارکت نمایند. بخشی از این وظایف را مؤسسات دولتی و وابسته به دولت همچون سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی برعهده گرفت. از دهۀ 30 این سازمان با برپائی اولین آموزشگاه در تهران در این مسیر گام برداشت و پس از آن به توسعۀ آموزشگاه‌های حرفه‌ای در کشور پرداخت. فارغ التحصیلان در آموزشگاه‌های حرفه ای با کسب توانایی و مهارتهای لازم به عنوان تکنسین و متخصص وارد بازار کار می شدند.
 »ادامه
+ آدینه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۶
بررسی و تبییت تحولات آموزش و پرورش یاسوج در دوره پهلوی دوم (1342 تا 1357ه.ش)
نظام آموزشی در کهگیلویه‌و‌بویراحمد تا سال 1312 به روش مکتب‌خانه‌ای بود. در این سال نخستین دبستان به سبک آموزش نوین در شهرک «تل‌خسرو» بویراحمد تاسیس شد. با ویرانی تل‌خسرو در شهریور 1321آن مدرسه تعطیل گردید.
 »ادامه
+ چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۸
بررسی فعالیت‌های لازاریست‌ها در اصفهان در دوره‌ی قاجار
Seyed Rasoul Abtahi، نوشته‌ی زیر مقاله‌ای است که اینجانب در خرداد 1398 (ژوئن 2019) در همایش «دین و الحاد در جوامع پلورالیستی» در دانشگاه نانت در شهر نانت فرانسه ارائه دادم. »ادامه
+ آدینه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۷
تاریخ شفاهی، دکتر ولی الله مسیبی
دکتر ولی الله مسیبی، کتاب «تاریخ شفاهی » نویسنده: دکتر ولی الله مسیبی ایران بهار تاریخ شفاهی است،تمام مراکزعلمی،صنعتی، فرهنگی و خدماتی کشور به یک شناسنامه و هویت تاریخی نیاز دارند بنابراین شفاهی کاران ایران راه طولانی در پیش روی خواهند داشت. پروژه تاریخ شفاهی مؤسسه اعتباری کوثر؛ از شهریور 1396 کلید خورد و بعد یک سال طبق قرارداد در شهریور 1397 به پایان رسید این کتاب شامل 41 مصاحبه با مدیران شعب مؤسسه  »ادامه
+ چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۵
بررسی و نقد کتاب" تاریخ نگاری محلی ایران در دورۀ اسلامی، تا سده هفتم هجری" کتاب مورد بررسی، از جمله کتابهای تاریخی است که بر جریان متن نگاری در عرصه تاریخ تکیه دارد؛ تاریخ متن نگاری در متن به بیان دیگر مقصد اثر بازنمایی وقایع یا جریان تاریخی نیست؛ بلکه در تمام این مقام بازسازی سازوکار تاریخ نگاری خاصی- محلی-در روند زمانی معین، از قرن سوم تا هفتم هجری است.  »ادامه
+ چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۶
شهر یاسوج با نیم قرن پیشینه ی تاریخی نمونه ی مهمی برای مطالعه و بررسی تحولات پرشتاب اجتماعی و حیات شهری در ایران جدید است، که رویکردهای تاریخ نگاری محلی فرصت و امکان شناخت ابعاد مختلف حیات و تغییر و تحولات این شهر را فراهم می سازد. یاسوج روستایی از توابع تل خسرو بود، که در سال 1342 پس از قیام عشایر جنوب از طرف حکومت پهلوی به مرکز فرمانداری کل کهگیلویه وبویراحمد تعیین گردید و ادارات دولتی در آن مستقر شدند. مدیران این ادارات همه غیربومی بودند و ساکنان اولیه شهر نیز پیله¬ورانی، که از شهرهای دیگر به یاسوج مهاجرت کرده¬بودند. ورود و مهاجرت این گروه¬ها به یاسوج و تعاملات آنان با جامعه عشایری و روستایی پیرامون، فرآیند پرتغییر و تحولی را در این منطقه آغاز کرد.
 »ادامه
+ سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۶
بررسی و تحلیل واقعۀ بلوای نان در اصفهان و کشته شدن حاج محمدجعفر خوانساری 1329/1911
دکتر علی‌اکبر جعفری- دکتر مرتضی نورائی- سید رسول ابطحی، مقاله‌ی زیر به بازخوانی و بررسی واقعه‌ی بلوای نان در اصفهان در دوران مشروطه‌ی دوم می‌پردازد. »ادامه
+ آدینه ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۶
تحلیل عملکرد آموزش‌ و پرورش فارس در دوره پهلوی اول<br>
در این مقاله عملکرد سیستم آموزشی پهلوی اول در فارس موردبررسی قرارگرفته است. نهاد آموزشی در دوران پهلوی اول متمرکزشده و گسترش کمی و کیفی درخور توجهی داشته است. آموزش اجباری کودکان و آموزش بزرگ‌سالان از اهداف نظام آموزشی در این دوره بود. فرضیه‌های که این پژوهش درصدد اثبات آن است عبارت‌اند از: 1- با تلاش‌های نهاد آموزشی تعداد باسوادان فارس به لحاظ کمی افزایش قابل‌توجهی داشت. 2- بهبود در شاخص‌های آموزشی تنها به لحاظ کمی و نه کیفی صورت گرفت.3- با وجود تمرکز سیستم آموزشی حکومت موفق به فراگیر کردن آموزش عمومی نشد. 4- به دلیل مشکلات ساختاری در فارس و نداشتن برنامه صحیح تلاش برای باسواد کردن بزرگ‌سالان با موفقیت ناچیزی همراه بود.
 »ادامه
+ چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۶