دکتر عبدالمهدی رجایی

دکتری: تاریخ محلی دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۲
کارشناسی ارشد: تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۸
کارشناسی: زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۵

تاریخچه یک ساختمان در چهارباغ

تاریخچه یک ساختمان در چهارباغ اصولاً تاریخ علم عجیب غریب و انتزاعی نیست. تاریخ یعنی همین بازسازی گذشته ها. به طوری که محصولی جالب و شیرین و لذت بخش برای خواننده ایجاد گردد. این نگاه می تواند تاریخ را به زندگی مردم نزدیک کند و مردم را با این دانش آشتی دهد...
چهار باغ قدیم را دیگر نمی توانیم بازسازی کنیم. اما می توانیم تکه هایی از آن را مانند پازل کنار هم بگذاریم تا صحنه های از روزگار گذشته را بیافرینیم. اصولاً تاریخ علم عجیب غریب و انتزاعی نیست. تاریخ یعنی همین بازسازی گذشته ها. به طوری که محصولی جالب و شیرین و لذت بخش برای خواننده ایجاد گردد. این نگاه می تواند تاریخ را به زندگی مردم نزدیک کند و مردم را با این دانش آشتی دهد. اگر کسی بگوید با این رویکرد پس همه مورخ هستند من می گویم «بله هستند. اگر ابزار کار و روش آن را بلد باشند. ابزار کار مراجعه به منابع مستند و محکمی برای بازسازی درست و امانت دارانه گذشته است و روش کار هم به درستی کنار هم نهادن این ابزار و مستندات است. به طوری که از دل آن یک روایت بیرون بیاید.»
بارها که از جلوی عمارتی ایوان دار در خیابان چهارباغ (روبروی مدرسه چهارباغ) رد می شدم به خود می گفتم این ساختمان باید تاریخچه ای با شکوه برای خود داشته باشد که اکنون ویرانه و گریان از آن بالا چهارباغ و گذرندگان آن را می نگرد. بعد از جستجو عکس ساختمان را در یک کتاب عکسی (از سرکار خانم دمندان) دیدم که گویا آنجا روزی یکی از هتل های معروف اصفهان به نام «هتل آمریک» بوده است. هتلی که صاحب آن شخصی ارمنی به نام «طونی جهانس» بود. این طونی اولین کسی است که در اصفهان در همین خیابان چهارباغ و شاید در همین محل اولین سالن تأتر اصفهان را برپا کرد. قطعاً در سال 1307 ش این سالن برپا بوده است چون یک آگهی داریم که در آنجا تأتری فکاهی به نام «علی ورجه» برگزار شده بود.
مدتی بعد که موضوع عمارت با دکتر حسین یقینی در میان گذاشتم ایشان گفتند که در سال های دهه چهل ، مسافربری های اصفهان در خیابان چهارباغ بود و همین هتل آمریک دفتر مسافربری «میهن تور» بود و خود ایشان نیز یک اتوبوس داشته اند معمولاً آن را در جلوی عمارت پارک می کرده اند. ایشان می گفت اسم سابق هتل آمریک، هتل جهان بوده است. در عکس بالا گویا یک قطعه «تمبر» برای این هتل ساخته شده بوده است. یا شاید هم تمبر نبوده و فقط عکاس ها چنین آن را تزیین کرده بوده اند. با مقایسه دو عکس معلوم می شود که هتل آمریک بعدها توسعه یافته است چرا که در عکس قدیم ایوان آن کوچکتر است.
+ دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
نظرات
دکتر عبدالمهدی رجایی
دکتر عبدالمهدی رجایی، عکس جدید و قدیم این ساختمان را در وبلاگ خود گذاشته ام دوستان می‌توانند به آنجا مراجعه کنند. بر روی اسم بنده در سمت راست همین صفحه کلیک فرمایید.
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۷
دکتر محمد افقری
دکتر محمد افقری، آقای دکتر مشکل عکس‌ها برطرف شد.
بسیار ممنون. مطلب جالبی بود. لازم به ذکر است که هنوز برخی از خانواده‌های اصفهانی واژه «علی ورجه» را برای کودکان بازیگوش به کار می‌برند.
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۷
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: