«اولین نشست تخصصی صفویه پژوهان ایران همراه با نکوداشت دکتر لطف الله هنرفر»

«اولین نشست تخصصی صفویه پژوهان ایران همراه با نکوداشت دکتر لطف الله هنرفر»
گزارش از ملیحه زمانی: قطب علمی« فرهنگ و تمدن شیعه در دوره صفویه » با همکاری « مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل»، اولین نشست تخصصی صفوی پژوهان ایران را با دعوت از اساتید دانشگاه های مختلف و پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه از مطالعات تاریخی در روز پنج شنبه 29/8/ 1393 در تالار صائب
گزارش« اولین نشست تخصصی صفوی­ پژوهان ایران همراه با نکوداشت دکتر لطف الله هنرفر» در
قطب علمی« فرهنگ و تمدن شیعه در دوره صفویه » با همکاری « مرکز اصفهان­شناسی و خانه ملل»، اولین نشست تخصصی صفوی­ پژوهان ایران را با دعوت از اساتید دانشگاه­های مختلف و پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه از مطالعات تاریخی در روز پنج­شنبه 29/8/ 1393 در تالار صائب یک دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار کرد.
این نشست در دو بخش همراه با بازدید علمی از باغ موزه چهلستون اصفهان و نشست نهایی و جمع­بندی نظرات برگزار گردید. بخش اول و دوم این نشست با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران از ساعت 15/8 آغاز شد. سخنرانان بخش اول و موضوعات سخنرانی آنها عبارت بود از:
دکتر علی اکبر جعفری:معاونت قطب علمی« مطالعات فرهنگ و تمدن شیعه در دوره صفویه» : خیر مقدم و توضیح برنامه­ های نشست دکتر منتظر القائم:مدیر قطب علمی« مطالعات فرهنگ و تمدن شیعه در دوره صفویه»:معرفی قطب علمی« مطالعات فرهنگ و تمدن شیعه در دوره صفویه» و چشم انداز و اهداف آن
دکتر مقصود علی صادقی:دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز: بررسی و روند تصحیح نسخه­ های خطی متون تاریخی صفوی­
دکتر جهانبخش ثواقب: دانشیار گروه تاریخ دانشگاه خرم آباد:تاریخ نگاری و پژوهش­های تاریخی صفوی
دکتر سید علی اصغر میرباقری فرد:استاد گروه ادبیات دانشگاه اصفهان: جایگاه قطب­های علمی در کشور و اهمیت قطب علمی « مطالعات فرهنگ و تمدن شیعه در دوره صفویه» در میان قطب­های علمی
دکتر نزهت احمدی: دانشیار گروه تاریخ دانشگاه الزهرا: صفوی­ پژوهان و مراکز صفوی­ پژوهی در عرصه بین­الملل
آقای محمد حسین ریاحی: معاونت مرکز اصفهان­ شناسی و خانه ملل : معرفی فعالیت­های علمی-پژوهشی مرکز اصفهان ­شناسی در موضوعات اصفهان و صفویه
آقای منوچهر شیخ صراف:پژوهشگر تاریخ اصفهان:بررسی ابعاد علمی- شخصیتی دکتر لطف الله هنرفر
در این بخش همچنین از سومین کتاب چاپ شده توسط قطب علمی و فرهنگ تمدن شیعه در دوره صفویه ، با حضور آقایان دکتر اصغر منتظرالقائم، خانم دکتر نزهت احمدی، آقای احمد زمانی(مدیر مرکز اصفهان­ شناسی)، دکتر محمد حسن رازنهان عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی تهران، دکتر محمدعلی رنجبر عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه شیراز، دکتر محمدکریم یوسف جمالی عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد، خانم دکتر بدرالسادات علیزاده مقدم عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان رونمایی شد. این کتاب با عنوان« فتوحات همایون» اثری از نظام ­الدین علی شیرازی است که حوادث دوران پادشاهی عباس اول صفوی و جنگ میان ازبکان و شاه عباس اول را در بردارد. این کتاب را دکتر حسن زندیه(عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران) تصحیح نموده و قطب علمی و فرهنگ تمدن شیعه در دوره صفویه و پژوهشگاه حوزه دانشگاه به طور مشترک منتشر نموده­اند.
در پایان این دو بخش، نماز جماعت برگزار و میهمانان پس از صرف ناهار از باغ موزه چهلستون اصفهان که مقدمات آن به اهتمام دکتر فریدون اللهیاری مدیر محترم اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان تدارک دیده شده بود، بازدید نموده و نشست پایانی رادر همان مکان برگزار نمودند. در این نشست مسائل و پیشنهادهای مختلفی مطرح شد که به عنوان مصوبات اولین نشست تخصصی صفوی­ پژوهان به شرح زیر اعلام می­گردد.
1- تنظیم سند راهبردی قطب با تاکید بر تعیین برنامه، سیاست­گذاری و آسیب­ شناسی عملکرد گذشته. در این زمینه موضوع­ شناسی و موضوع­ یابی همراه با اولویت ­بندی موضوعات در حوزه صفوی­ پژوهی مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد در تنظیم سند راهبردی دو سالانه قطب به این دو محور توجه ویژه شود.
2- توجه به مطالعات تاریخ اجتماعی در پژوهش­های مورد تاکید در قطب علمی مطالعات صفوی. بر این اساس توجه به مطالعات تطبیقی، تاریخ محلی، مجموعه­ های شهر آشوب وجُنگ­ها و تاریخ علم و هنر و صنایع در فعالیت­های علمی-پژوهشی قطب مورد تاکید قرار گرفت.
3- انسجام بخشی به مطالعات صفوی­ پژوهی به گونه­ای که بتوان در دو سال آینده این قطب را به عنوان اولین مرکز جامع صفوی ­­پژوهی در داخل و برای پژوهشگران این حوزه از مطالعات تاریخ ایران در عرصه بین ­الملل معرفی نمود. در این زمینه مقرر شد: اطلاعات جامع و کاملی از کلیه صفوی­ پژوهان و اساتید متخصص این دوره تهیه و در سایت قطب بارگذاری شود، از صفوی­ پژوهان به عنوان همکاران علمی قطب دعوت به همکاری به عمل آید، برای اعضای اصلی و همکار قطب، کارت شناسایی صادر شود، بانک اطلاعاتی از فعالیت­های علمی- پژوهشی( شامل مقالات، کتاب­ها، عناوین پایان­ نامه­ های راهنمایی شده و...) صفوی پژوهان بر روی سایت قطب قرار گیرد و همکاران قطب از طریق قطب در جریان همایش­ها و نشست­های تخصصی با محوریت صفوی­ پژوهی قرار گیرند.
4- تشکیل کارگروه­ها و تیم­های مطالعاتی در موضوعات مختلف صفوی­ پژوهی و ساماندهی و نظم­ بخشی به این دست از مطالعات. در این زمینه تاکید شد هر کارگروه با داشتن یک مسئول، وظیفه هدایت و نظارت بر برنامه ­های کاگروه خود را داشته باشند.
5- تقویت بنیه علمی کتابخانه فیزیکی و مجازی قطب علمی از طریق تهیه و نگهداری یک نسخه از کلیه پایان­نامه­های تحصیلات تکمیلی کل دانشگاه­ها در موضوعات صفوی، حمایت قطب از پایان­ نامه­ های تحصیلات تکمیلی با محوریت صفوی­ پژوهی با تصویب هیات علمی قطب، تهیه نمونه دیجیتالی نسخ خطی با محوریت صفویه.
6-پیگیری به منظور اخذ مجوزهای لازم و چاپ و انتشار مجله­ای اختصاصی با محوریت صفوی­ پژوهی، زیرا این مجله هم می­ تواند در تولید علم موثر باشد و هم در محوریت قطب صفوی را برای تمرکز بخشیدن به این مطالعات تحقق بخشد.
7- برگزاری منظم و سالانه نشست­ های تخصصی صفوی­ پژوهی با حضور صفوی­ شناسان داخلی و خارجی و برنامه ریزی برای برگزاری یک همایش بین­ المللی با محوریت مطالعات صفویه در دو سال آینده.
8- مقرر شد قطب پیگیری­های لازم به منظور تدوین آئین نامه و چگونگی اجرای همایش دو سالانه پژوهش­های برتر در حوزه صفوی­پژوهی (تصحیح ، تالیف) با عنوان« جشنواره صفوی­ پژوهی هنرفر» را انجام و پس از تصویب نهایی نسبت به اجرای آن اقدام نماید.
+ دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۴
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: