رمز گشائی بیماری MS در منطقه پیربکران

رمز گشائی بیماری MS در منطقه پیربکران
رمز گشایی محلی بیماری ام اس در منطقه پیربکران ( علائم ،عوامل ،درمان) ولی الله مسیبی قمبوانی چکیده: پراکندگی جغرافیایی ، بیماری m-s در منطقه ی پیربکران و رمز گشایی و شناسایی مؤلفه های موجود علل و عوامل این بیماری ،میتواند نقشه راهی باشد برای تمام کسانی که به نحوی با این بیماری مرتبط هستند و یا این دغدغه ی آنها سلامتی خود ، خانواده و همشهریانشان می باشد
صبح امروز مورخه 10/8/92جلسه سخنرانی با موضوع رمز گشائی بیماری ام اس در تالار صائب دو دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشکاه اصفهان بر گذار گردید.
در ابتدای جلسه دکتر دهقانژاد در مورد اهمیت تاریخ شفاهی در تبین وشناخت استعداد های محلی واستفاده آن در پی بردن به بیماریهای محلی صحبت کردند سپس دکتر کثیری بیماری ام اس رابرای شرکت کنندگان تشریح کردند ،در ادامه آقای ولی الله مسیبی به رمز گشائی ام اس در منطقه پیربکران پرداخت وآقای حدادی نیز تاریخچه این بیماری را در ایران وجهان توضیح دادند
دکتر مرتضی دهقانژاد[1]
ولی الله مسیبی قمبوانی[2]
چکیده:
پراکندگی جغرافیایی ، بیماری m-s در منطقه ی پیربکران و رمز گشایی و شناسایی مؤلفه های موجود علل و عوامل این بیماری ،میتواند نقشه راهی باشد برای تمام کسانی که به نحوی با این بیماری مرتبط هستند و یا این دغدغه ی آنها سلامتی خود ، خانواده و همشهریانشان می باشد . مهمترین و نگران کننده ترین بیماری محلی در منطقه ی پیربکران بیماری مالتیپل اسکلروزیس معروف به ام اس می باشد که هم مسئولین و هم اهالی منطقه به خصوص تولید کنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی را با سر در گمی شدید روبرو کرده است ، دیدگاه های مختلف در مورد شیوع بیماری ، باعث سلب آرامش روحی و روانی مردم شده است .
در این مقاله سعی بر آن است که با روشی میدانی و با استفاده از تاریخ شفاهی و مصاحبه با افراد محلی به جمع آوری داده های مورد نظر پرداخته شود ، همچنین به شیوه توصیفی و تحلیلی به دنبال پاسخگویی به این سوالات هستیم که آیا رابطه ای بین محیط جغرافیایی با بیماری ام اس در منطقه ی پیربکران وجود دارد ؟ آیا کارخانه های صنعتی حاشیه ی رودخانه ی زاینده رود و ورود پسماند های آن ها به رودخانه باعث این بیماری شده است ؟ آیا آب مصرفی و خاک منطقه آلوده است ؟ آیا از نظر ژنتیکی مردم این منطقه مستعد بیماری ام اس هستند ؟ و آیا نوع غذا های مصرفی و رفتار های احساسی و عاطفی شدید آنها باعث شیوع بیماری شده است ؟ اینها و سوالات بیشمار دیگر که هر روز با آن مواجه هستیم انگیزه ی اصلی از نگارش این تحقیق می باشد . منطقه ی پیربکران دارای چهل روستای مسکونی می باشد که سعی شد در این مدت به تمام روستا ها سفر کرده، افراد بیمار ام اسی را شناسایی کنیم و با آن ها و اطرافیانشان در مورد بیماری ام اس گفتگو نمائیم و از تجارب افراد محلی استفاده نمائیم . فاصله ی روستا تا رود خانه را مشخص کردیم تا بفهمیم آیا رابطه ای بین بیماری با آب مصرفی وجود دارد یا نه؟ در ادامه ی تحقیق ، شرحی در مورد بیماری ام اس ، عوامل ایجاد کننده ، علائم و چگونگی تشخیص و راهکار های عملی برای کنترل و بهبود بیماری ارائه گردیده است ، یافته های تحقیق نشان میدهد بیماران ام اسی میتوانند با رعایت دستورات پزشگی با کمترین مشکل به زندگی عادی خود ادامه دهند .  
  کلید واژه ها : محیط جغرافیایی ، بیماری های محلی ، پیربکران ، ام اس  
1-استاد تاریخ وعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
2- دانشجوی دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
+ سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۱
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: