همایش بین المللی یکصدمین سالگرد مقاومت مردم بلوچستان در برابر انگلستان

همایش بین المللی یکصدمین سالگرد مقاومت مردم بلوچستان در برابر انگلستان
استان سیستان و بلوچستان در شرق و جنوب شرقی ایران واقع است و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد. در فراز و نشیب تاریخ این منطقه حوادث مهمی رخ داد که نشان از موقعیت ویژه و جایگاه استراتژیکی این مکان است. یکی از مهم‌ترین رویدادها،حضور استعمارگران با تأثیر و تأثری بسیار است
استان سیستان و بلوچستان در شرق و جنوب شرقی ایران واقع است و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد. در فراز و نشیب تاریخ این منطقه حوادث مهمی رخ داد که نشان از موقعیت ویژه و جایگاه استراتژیکی این مکان است. یکی از مهم‌ترین رویدادها، حضور استعمارگران با تأثیر و تأثری بسیار است.
بررسی اوضاع سیاسی سیستان و بلوچستان در دوره حکومت قاجارها و نقش انگلستان در تحولات این منطقه یکی از مسائل مهم تاریخ معاصر ایران است که پژوهشگران تاریخ معاصر ایران کمتر به آن پرداخته‌اند. این منطقه یکی از نخستین سرزمین‌هایی بود که در جریان رقابت استعمارگران مورد توجه قرار گرفت. انگلیسی‌ها برای حفظ هندوستان که بزرگترین مستعمره آن‌ها بود، تلاش کردند با برقراری امنیت و تسلط بر مرزهای این مستعمره مناطق حایلی را در سرحدات شمال غربی آن تأسیس کنند. با پیگیری این راهبرد دفاعی سیاست استعماری بریتانیا در منطقه آغاز گردید. از سوی دیگر حاکمیت ایران و ساکنین این ایالت مرزی با منافع انگلیس، واکنش‌های مختلف از خویش نشان دادند و ناگفته‌های بسیاری در آن وجود دارد. همین امر سبب گردیده تا همایش‌ از سوی مراکز دانشگاهی و آکادمیک برگزار گردد.
محورهای همایش:
نقش اقوام و طوایف بلوچ در مقابله با اشغالگران بیگانه در طول جنگ های جهانی اول و دوم، بررسی مکانهای وقوع جنگ و درگیری با نیروهای انگلیسی و روسی در مناطق شرقی ایران، همیاری بین رزمندگان بلوچ و سایر ایرانیان علیه نیروهای بیگانه، واکاوی و بررسی اسناد و مدارک تاریخی حوادث شرق ایران در مقابله با استعمارگران، جایگاه و نقش زنان بلوچ در مبارزه با بیگانگان، نقش و جایگاه مستعمره هند در مناسبات ایران و انگلستان، بازتاب جهانی و منطقه‌ای حوادث شرق ایران در طول جنگ جهانی اول، نقش خاندان‌ها و کارگزاران محلی در حوادث شرق ایران در جنگ جهانی اول، تأسیسات نظامی و عمرانی انگلستان در شرق ایران و چگونگی بهره گیری از آنان، دستاوردهای استعمارستیزی در آسیا و آفریقای قرن 19 و 20.
زمان: 7 لغایت 9 مهرماه 1395
مکان:دانشگاه سیستان و بلوچستان
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: 25 اردیبهشت 1395
زمان دریافت اصل مقالات:15 تیرماه
+ سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۱
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: