نقش ایلام باستان در توسعه فرهنگ و تمدن ایران در دوره هخامنشیان
نقش ایلام باستان در توسعه فرهنگ و تمدن ایران در دوره هخامنشیان
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش ایلام باستان در توسعه فرهنگ و تمدن هخامنشیان به نگارش درآمده است. آن چه انجام این تحقیق را ضروری نموده، این است که تمدن ایلامی به رغم پژوهشهای انجام شده، هنوز آنطور که شایسته این تمدن است به علاقه‌مندان به مطالعه فرهنگ و تمدن این مرز و بوم معرفی نشده است.
نقش ایلام باستان در توسعه فرهنگ و تمدن ایران در دوره هخامنشیان
فرستنده: دکتر نجم‌الدین گیلانی
نگارنده: نجم‌الدین گیلانی، دکتر فریدون اللهیاری
نگارش: مهر ۱۳۹۱
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش ایلام باستان در توسعه فرهنگ و تمدن هخامنشیان به نگارش درآمده است. آن چه انجام این تحقیق را ضروری نموده، این است که تمدن ایلامی به رغم پژوهشهای انجام شده، هنوز آنطور که شایستهی این تمدن است به علاقه‌مندان به مطالعه فرهنگ و تمدن این مرز و بوم معرفی نشده است. به‌رغم این واقعیت که پژوهشگران بیش از یک قرن است که ایلام را میشناسند؛ ولی اطلاعات چندانی از خاستگاه و تمدن [کهن]، روابط آن با دیگر فرهنگهای مناطق همجوار همچون بین‌النهرین و فلات ایران، و تأثیرگذاری و تأثر آن از تمدنهای پس از ایلام بیان نشده است. در این مقاله تلاش شده است با استناد به منابع و روش توصیفی – تحلیلی به نقش ایلام باستان در توسعه‌ فرهنگ و تمدن ایران در عصر هخامنشیان پرداخته شود.
واژگان کلیدی: ایلام باستان، فرهنگ و تمدن، هخامنشیان، سومر، بابل، آشور

The present paperaims to introduce the role of the ancient Elamin the development of culture and civilization of Iran in the Achaemenid era have been written. What makes this study necessary is that, Elamaite civilization despite the research done, asitis worthy of this civilization has not been introduced to those interested in the study of culture and civilization of this land. Despite the fact tha tresearchers have known the Elamite more than acentury, But Littlein formation of it sorigin, it srelations with other cultures of neighboring regions such as Mesopotamia and the Iranian plateau, and it simpactandin fluenceon the civilizations after Elam has not been expressed. Inthispaperhas been attempted by referring tosourcesanddescriptive-analytical method has been attention tothe role of the ancient Elamin the development of culture and civilization of Iran in the Achaemenid era.
Keywords: AncientElam, Culture and civilization, Achaemenid, Mesopotamia
+ سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۷
نظرات
دکتر محمد افقری
دکتر محمد افقری، با تشکر از جناب آقای گیلانی. انشاءالله مقالات متعدد و ارزشمند ارسال شده توسط جنابعالی به مرور در سایت قرار خواهند گرفت. از عنایت شما به سایت تاریخ محلی بسیار سپاسگزارم و امیدوارم توفیق زیارت شما همرشته‌ای عزیز را داشته باشم.
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۸
دکتر نجم‌الدین گیلانی
دکتر نجم‌الدین گیلانی، مشتاق دیدار جناب افقری عزیز، سپاس فراوان بابت تلاش های شما در راستای غنا بخشیدن تاریخ محلی... پیروز باشید و جاودان
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۳۲
روح الله فیلی
روح الله فیلی، درودبرشمادکترکه بامقالات خودتاریخ رابرای مازنده میکنی درود...
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۹
شاهین جعفری
شاهین جعفری، با نام کاربری دوستدار تالش و گیلک پیگیر مطالب خوبتان در سایت لور بودم و خیلی خوشحالم که با شما که خالی از حب و بغض و بدون بایاس فکری تحقیق می کنید ، آشنا شدم.
دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۶
نجم الدین گیلانی
نجم الدین گیلانی، ارادتمند شما دکتر جان. شاد و سرافراز باشید
آدینه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۶
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: