دکتر سید رسول ابطحی

دکتری: دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: تاریخ ایران باستان، دانشگاه تهران
کارشناسی: زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

بغداد و اصفهان

بغداد و اصفهان روزنوشت زیر به معرفی کوتاهی از کتاب «بغداد و اصفهان: گفتگوی دو شهر در عصر علم 1750- 750 م» می‌پردازد.
نام کتاب: بغداد و اصفهان: گفتگوی دو شهر در عصر علم (1163-132 هجری قمری)
مؤلف: الهه خیراندیش
 سال انتشار: 2021 
 تعداد صفحات: 296
 شهرهای اصفهان و بغداد در طول تاریخ همواره مراکزی برای یادگیری علم و دانش بوده‌اند. از این‌رو در تاریخ تمدن اسلامی، از اصفهان و بغداد به عنوان پایتخت‌های حکمت و مراکز رشد فکری و توسعه‌ی علم یاد می‌شود. آنچه در گذشته منجر به رشد فکری و علمی می‌شد، صداهای فرهنگی متفاوت بود. این صداها و عقاید متمایز، الهام‌بخش گفتگویی تاریخی و منحصر به فرد میان اصفهان و بغداد بوده است. 
 براین اساس، کتاب روایتی است از اینکه چگونه دانش میان سرزمین‌های اسلامی گسترش یافت و سپس به اروپا راه پیدا کرد. نویسنده با بررسی تاریخ بغداد و اصفهان از سال 132 ق (شروع خلافت عباسی)، تا 1163 ق (هنگامی که اصفهان در دوره‌ی افشار، اهمیت سابق خود را از دست داد)، از آثار منجمان درباری، ریاضی‌دانان، دانشمندان، عرفا، فقها، دولت‌مردان، دانشمندان و مترجمان عربی و فارسی استفاده می‌کند، تا سهم گسترده و ماندگار علوم در سرزمین‌های اسلامی را در تاریخ علم ثبت کند. مؤلف، داستان خود را براساس نسخ‌ه‎ای خطی و منحصر به فرد از قرون وسطا و نیز سایر منابع تاریخی بنا می‌کند که نتیجه روایتی از «داستان دو شهر» برای هزار سال است. او داستان را شهر به شهر و قرن به قرن بازگو می‌کند تا به آنچه برای تغییر جهان نیاز بوده است، برسد.
 «اصفهان و بغداد» کتابی جذاب برای سفر در زمان است. در طول کتاب، داستان‌های موازی با شخصیت‌های تاریخی وجود دارد. راوی از شهرهای مختلف جهان عبور می‌کند و تغییرات را در طول زمان به تصویر می‌کشد. او با درهم آمیختن روایت‌ها، تاریخ‌ها و آینده‌های متعدد، مسیرهای ممکن اعم از مسیرهای رسمی و برخوردهای اتفاقی بیان شده، مسیرهای فراموش شده و بازیابی شده را ترسیم می‌کند تا به ما نشان دهد که چگونه دانش در طول زمان و فرهنگ‌ها ترجمه و منتقل گردیده است.
 مؤلف کتاب، خانم «الهه خیراندیش»، مدرس و پژوهش‌گر دانشگاه، دارای مدرک کارشناسی در ریاضیات کاربردی و شیمی، کارشناسی ارشد در ریاضیات و آموزش علوم از دانشگاه رودآیلند و دکترای تاریخ علم از دانشگاه هاروارد است. وی هم‌اکنون در دپارتمان تاریخ هنر و معماری در دانشگاه هاروارد مشغول فعالیت می‌باشد. کتاب بالا جدیدترین اثر وی است.
 
+ یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۱
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: