سمیه سادات سجادی

دکتری: دانشجوی دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: دانشگاه بیرجند، ۱۳۹۰

دوازدهمین همایش ملی تاریخ شفاهی ایران

دوازدهمین همایش ملی تاریخ شفاهی ایران «دوازدهمین همایش سراسری تاریخ شفاهی ایران» بیست‌وهفتم آذر 1398، با هدف «تبیین نسبت و ضرورت، بازشناسی نقش و بازیابی اولویت‌های تاریخ شفاهی در عرصه جهاد سازندگی، صنعت، مهندسی و پشتیبانی در دفاع مقدس»، به همت انجمن تاریخ شفاهی ایران، دانشگاه اصفهان، اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی و شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، در تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
پیوست‌ها
جهاد سازندگی؛ ضلع سوم عناصر مؤثر در دفاع مقدس
«محسن کاظمی» دبیر انجمن تاریخ شفاهی در آغاز این همایش اظهار داشت: «امروز خیلی روز خوبی است. چون ما در پله دوازدهم همایش تاریخ شفاهی ایستاده‌ایم. پله‌های اول، دوم و سوم آن در همین‌جا گذاشته شد و امروز، دوباره به خانه دانشگاه بازگشتیم و مغتنم است که ما از سال 1383 پیوسته این کار را انجام داده‌ایم و امیدواریم با حضور فعال شما در عرصه‌های تاریخ‌نگاری شفاهی، بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و به بالندگی فرهنگ این مملکت کمک کرده باشیم. از چهار برگزار کننده این همایش، دانشگاه اصفهان، انجمن تاریخ شفاهی، اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی و شرکت سهامی ذوب‌آهن نیز تشکر می‌کنم.»
سپس «دکتر علی‌اکبر کجباف» دبیر دوازدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران، به بیان سخنانی درباره سیر طراحی و اجرای آن پرداخت و گفت: «این همایش، مزیّن به هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه است. امیدواریم در راستای رسالت‌های پژوهشی دانشگاه در عرصه علم و تحقیقات و پژوهش، گامی در جهت تولید علم و دانش برداشته باشیم. این همایش، در ادامه سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی در طی 15 سال گذشته برگزار شد و دانشگاه اصفهان این افتخار را دارد که آغازگر مبحث تاریخ شفاهی در عرصه دانشگاه‌های سراسر کشور باشد و به عنوان طراح موضوع تاریخ شفاهی بتواند انعکاس‌دهنده ضرورت این موضوع در عرصه تاریخ شفاهی باشد. ما به پاس ارج نهادن به ایثارگری رزمندگان، جهادگران، شهدا و تمامی عوامل مؤثر در پشتیبانی دفاع مقدس، این همایش را برگزار کردیم و امیدواریم بتوانیم، به ساحت بلند همه آنها ادای دین کنیم. برای ثبت و ضبط وقایع مربوط به دفاع مقدس در بخش پشتیبانی، صنعت و مهندسی در دوران دفاع مقدس، این همایش را برگزار کردیم تا تجارب فرزندان این مرزوبوم را برای نسل‌های آینده به یادگار بگذاریم و مسیر دستیابی به اطلاعات و داده‌ها برای مشتاقان و پژوهشگران حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس هموار شود. گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، با یاری انجمن تاریخ شفاهی، اداره کل جهاد کشاوزی، شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان و سایر حامیان طی یک سال و نیم گذشته، تلاشی مضاعف در مدیریت این صحنه علمی داشته است. مهندسی در کنار ارتش و سپاه، ضلع سوم مثلث عناصر مؤثر در جنگ بود که برای پیشرفت در حوزه صنعت و اقتصاد، ضرورت مطالعه و پژوهش این موضوع، مهم به نظر می‌رسد. کار جهادی، منظومه‌ای به هم پیوسته، متشکل و مجموعه‌ای از معیارهای ارزشی، فرهنگی و عمرانی است. ما در این همایش به دنبال دریافت دیدگاه‌ها، نگرش‌های مسئولین و مدیران، استادان و پژوهشگران در سطوح مختلف، بر اساس روش‌شناسیِ پژوهش تاریخ شفاهی هستیم. دوازده حامی دیگر مانند: حوزه هنری اصفهان و کانون سنگرسازان بی‌سنگر اصفهان، دغدغه تاریخ شفاهی داشتند و ما را در برگزاری دوازدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران یاری رساندند. درباره بخش کمی و کیفی همایش هم باید بگویم که همایش‌های قبلی، یا به صورت همایش مختصر، منطقه‌ای، استانی برگزار می‌شد یا در قالب کارگاه، نشست یا همایش ملی مثل امروز. ما به دنبال این نبودیم که تمامی 120 چکیده مقاله ارسالی به همایش را پذیرش کنیم. فقط مقالاتی که در راستای تاریخ شفاهی صنعت، مهندسی و پشتیبانی در جنگ بود برای ارائه مقاله انتخاب کردیم؛ گرچه ممکن است تعداد بیشتری در مجموعه مقالات منتشر شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. ولی به دنبال آن هستیم که این همایش، یک همایش تخصصی باشد و همانطور که دانشگاه اصفهان در این حوزه پیشگام بوده، باز هم در سال‌های آتی، این مسیر را تداوم بخشد و عملیاتی کند.»
ادامه مطالب در پیوست ارائه شده است.
+ دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۷
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: