دکتر زمانه حسن‌نژاد

تخصص: تاریخ محلی مازندران (طبرستان) و سرزمین‌های جنوبی دریای خزر
دکتری: دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: دانشگاه بیرجند، ۱۳۹۰
کارشناسی: دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۶

ترمینولوژی تاریخ محلی ۲، زمان

ترمینولوژی تاریخ محلی ۲، زمان مورخ در دوره ی زمانی معین به ثبت کنش ها و واکنش های مرتبط با موضوع خویش می پردازد. در اغلب محلی نگاری های ایران، مورخان محلی نسبت به زمان در طول قرار دارند...
مورخ در دوره ی زمانی معین به ثبت کنش ها و واکنش های مرتبط با موضوع خویش می پردازد. در اغلب محلی نگاری های ایران، مورخان محلی نسبت به زمان در طول قرار دارند ( نورائی، 1390: صص5،6 ) یعنی به بیان تاریخ یک شهر یا ایالت و غیره در طول تاریخ می پردازند. اغلب آثار تاریخ محلی ایران از جمله تاریخ بخارا، تاریخ نیشابور، تاریخ طبرستان و... در این چارچوب می گنجند.
تاریخ محلی ایران در سنت قدیم تاریخ نگاری در طول بوده در حالی که در سنت جدید - که متاثر ار تحولات اروپا در دوران پس از جنگ جهانی دوم بوده – محلی نگاری در عرض مطرح شد؛ یعنی مورخ در نگارش اثر به زمان حال خود نزدیک است. در روش عرضی، مورخ محلی، موضوعات خاص خود را در یک مقطع زمانی نزدیک به زمان حال خود در یک شهر یا روستا بر می گزیند، مورخ در این روش به بیان وقایع زمان حال خود می پردازد. کتاب تاریخ 18 ساله آذربایجان از احمد کسروی یا روزنامه میرزا محمد کلانتر فارس در دوره ی سقوط صفویه در این زمره اند ( ستوده، 1392: ص34 ).
+ دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۱
نظرات
دکتر اصغر منتظرالقائم
دکتر اصغر منتظرالقائم، سرکار خانم حسن نژاد با سلام واحترام وتشکر از زحمات وهمت شما این که اشاره فرموده اید که در سنت قدیم تاریخ نگاری محلی در طول بوده است به نظر می رسد این گونه نباشد ودر تاریخنامه های محلی بافت محلات ،دیوار شهر بناها ومدارس ومسجد در عصر مولف مورد توجه بوده است مثلا به کتاب فضائل بلخ مراجعه بفرمایید که تعدادمدارس ودبیرستانها وحمام ها ومساجد را در زمان خود مولف نگاشته است. ویا به کتاب المضاف الی بدایع الازمان اثر افضل الدین کرمانی که تکمیل کتاب بدایع الازمان است وبه یک دوره کوتاه اختصاص دارد. ویا به کتاب مزاریه منظرالاولیائ در مزارات تبریز اثر اسرار عیشاه توجه بفرمایید که مزارات تبریز در یک برهه کوتاه 1265 تا 1315 هجری می باشد. یا به رساله طریق قسمت آب قلب در باره شهر هرات مراجعه بفرمایید که در مورد آبپخشی وحقابه های شهر هرات وکشاورزی می باشد ویا رساله (طومار)شیخ یهایی در باره تقسیم آب زاینده رود در اصفهان منسوب به شیخ بهایی اشاره کرد که همه دلالت بر محلی نگاری در عرض دارد. با تشکر انشاالله که میراث وهویت علمی تاریخی ایرانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۰
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: