دکتر معصومه گودرزی

دکتری: دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۰
کارشناسی: دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۸

مری ایزاک موسس دبیرستان بهشت آئین

مری ایزاک موسس دبیرستان بهشت آئین مری ایزاک، فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج، رئیس دایره شبانه روزی دبیرستان دخترانه ی بهشت آئین، موسس رحمت آیین و اولین دوشیزه ای که در خیابان های شهر اصفهان دوچرخه رکاب زد...
پیوست‌ها
مری ایزاک، فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج، رئیس دایره شبانه روزی دبیرستان دخترانه ی بهشت آئین، موسس رحمت آیین و اولین دوشیزه ای که در خیابان های شهر اصفهان دوچرخه رکاب زد.
مری ایزاک متولد سال 1911 میلادی برابر با 1290 خورشیدی از انگلستان است. وی موفق به اخذ گواهی نامه لیسانس در رشته ادبیات و تاریخ کلاسیک، از دانشگاه کمبریج شد. در سن جوانی به ایران آمد و چنانچه خود اظهار داشته آموزش زبان فارسی را با کمک خانم فخری نوربخش مدیر مالی دبیرستان بهشت آئین آموخته است. وی در دبیرستان بهشت آئین که متعلق به دایره ی اسقفی بود و به ریاست خانم نورات آیدین اداره می شد، تدریس زبان انگلیسی را در سال 1317 شمسی به عهده گرفت. و پس از چندی به سمت مدیریت شبانه روزی همان مدرسه درآمد. از سال 1323 شمسی به مدت سه سال مشغول به تدریس در دبیرستان شاهدخت آذر اسبق، دبیرستان فردوس فعلی گردید، سپس با تلاشی وافر موفق به تاسیس دبیرستان رحمت آئین گشت . در طی برگزاری برخی امتحانات نهایی دیپلم، سمت ممتحن زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی به وی سپرده شد. پدر وی، کشیش برایان ایزاک، در طی سال های 1309 تا 1311شمسی، عضویت کمیته سه نفری جمع آوری اعانه، در جهت تکمیل بنای دبیرستان بهشت آئین را عهده دار بود. عشق و علاقه مری ایزاک به ایران و اصفهان چنان وی را دلبسته این شهر و مردمش نمود که به استثنای سفرهای کوتاهی که به وطنش داشت، ترجیح داد در میان دوستان خود باقی بماند و بالاخره در سال 1351شمسی تابعیت کشور ایران را اخذ نمود. در ابان ماه 1380هجری شمشسی، مسئولین آموزش و پرورش، در راستای انجام حرکتی پسندیده و در خور توجه، مراسم یکصدمین سالگرد تاسیس دبیرستان دخترانه بهشت آئین را، با حضور مردم، مسئولان، روسا، دبیران و دانش آموختگان اسبق دبیرستان در محل آن برگزار کردند. در این برنامه اسقف متحده رئیس دایره ی اسقفی ایران، و لئون میناسیان حضور داشتند. از خانم نورات آیدین بنیانگذار و نخستین رئیس دبیرستان و نیز سایر دبیران خارجی، همچون لهستانی هایی که به اصفهان آمدند در پاساژ سلطانی نزدیک به دروازه دولت، ابتدای چهارباغ پایین، اسکان داده شدند. غالب این مهاجران در طبقات فوقانی پاساژ اسکان داشتند(مظاهری، 1390:
مری ایزاک، فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج، رئیس دایره شبانه روزی دبیرستان دخترانه ی بهشت آئین، موسس رحمت آیین و اولین دوشیزه ای که در خیابان های شهر اصفهان دوچرخه رکاب زد.
مری ایزاک متولد سال 1911 میلادی برابر با 1290 خورشیدی از انگلستان است. وی موفق به اخذ گواهی نامه لیسانس در رشته ادبیات و تاریخ کلاسیک، از دانشگاه کمبریج شد. در سن جوانی به ایران آمد و چنانچه خود اظهار داشته آموزش زبان فارسی را با کمک خانم فخری نوربخش مدیر مالی دبیرستان بهشت آئین آموخته است. وی در دبیرستان بهشت آئین که متعلق به دایره ی اسقفی بود و به ریاست خانم نورات آیدین اداره می شد، تدریس زبان انگلیسی را در سال 1317 شمسی به عهده گرفت. و پس از چندی به سمت مدیریت شبانه روزی همان مدرسه درآمد. از سال 1323 شمسی به مدت سه سال مشغول به تدریس در دبیرستان شاهدخت آذر اسبق، دبیرستان فردوس فعلی گردید، سپس با تلاشی وافر موفق به تاسیس دبیرستان رحمت آئین گشت . در طی برگزاری برخی امتحانات نهایی دیپلم، سمت ممتحن زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی به وی سپرده شد. پدر وی، کشیش برایان ایزاک، در طی سال های 1309 تا 1311شمسی، عضویت کمیته سه نفری جمع آوری اعانه، در جهت تکمیل بنای دبیرستان بهشت آئین را عهده دار بود. عشق و علاقه مری ایزاک به ایران و اصفهان چنان وی را دلبسته این شهر و مردمش نمود که به استثنای سفرهای کوتاهی که به وطنش داشت، ترجیح داد در میان دوستان خود باقی بماند و بالاخره در سال 1351 شمسی تابعیت کشور ایران را اخذ نمود. خانم ایزاک در مجموع در سمت های مدیریت یا سرپرست بخش شبانه مدرسه، معاون، مشاور، همکار و همراه خانم آیدین مدیر دبیرستان بهشت آئین، حضور و فعالیت داشت. این خانم فرهیخته، خدمات قابل توجهی در جهت پیشرفت نظام آموزش و پرورش اصفهان به خصوص در مبحث آموزش زبان انگلیسی، انجام داد. دوشیزه گان زیادی تحت نظر ایشان زبان انگلیسی آموزش دیدند و سپس در زمره همکاران خانم ایزاک قرار گرفتند. مری ایزاک اولین بانویی بود که در خیابان های اصفهان دوچرخه رکاب زد. .
در ابان ماه 1380هجری شمشسی، مسئولین آموزش و پرورش، در راستای انجام حرکتی پسندیده و در خور توجه، مراسم یکصدمین سالگرد تاسیس دبیرستان دخترانه بهشت آئین را، با حضور مردم، مسئولان، روسا، دبیران و دانش آموختگان اسبق دبیرستان در محل آن برگزار کردند. در این برنامه اسقف متحده رئیس دایره ی اسقفی ایران، و لئون میناسیان حضور داشتند. از خانم نورات آیدین بنیانگذار و نخستین رئیس دبیرستان و نیز سایر دبیران خارجی، همچون مری ایزاک به نیکی یاد شد. ( مظاهری، 1390: 188) .
مظاهری، هوشنگ(1390): سیصدتصویر.
+ شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۳۰
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: