دکتر معصومه گودرزی

دکتری: دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۰
کارشناسی: دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۸

ترمینولوژی تاریخ محلی ۵، محلیت در تاریخ محلی

ترمینولوژی تاریخ محلی ۵، محلیت در تاریخ محلی محلیت در پژوهش های تاریخ محلی به معنای محدودیت و مشخص بودن حیطه جغرافیایی در پژوهش می باشد. تاریخ محلی به ثبت و ضبط وقایع تاریخی در محدوده یک مکان ، شهر، ایالت و ناحیه اطلاق می شود و به باور عده ای ذیل تاریخ معاصر قرار می گیرد.
پیوست‌ها
محلیت در پژوهش های تاریخ محلی به معنای محدودیت و مشخص بودن حیطه ی جغرافیایی در پژوهش می باشد. تاریخ محلی به ثبت و ضبط وقایع تاریخی در محدوده یک مکان ، شهر، ایالت و ناحیه اطلاق می شود و به باور عده ای ذیل تاریخ معاصر قرار می گیرد. پژوهشگران وابسته به مکتب تاریخ نگاری انگلیس به ویژه دانشگاه لستر بر این باور بودند که تاریخ نگاری محلی ، مطالعه پیدایش ، رشد و انحطاط جوامع است و آن را بخشی از تاریخ ملی در نظر گرفته اند. اما کارول کامن با نقد تعریف فوق ، بر این باور است که تاریخ نگاری محلی تنها بخشی از تاریخ ملی نیست بلکه مطالعه حوادث گذشته گروهی از مردم در منطقه جغرافیایی خاص است که بر طیف گسترده ای از شواهد مستند پایه گذاری شده و در بستری مقایسه گونه به مطالعه منطقه ای و ملی می پردازد. در واقع او قائل به استقلال تاریخ نگاری محلی است و وابستگی کامل آن را به تاریخ ملی نمی پذیرد. صرف نظر از نگاه فوق ، آقای دکتر نورائی بر این عقیده است که تاریخ نگاری محلی علی رغم تمرکز جغرافیایی محدودش ، طیف گسترده ای از مسائل یک جامعه از جمله : تاریخ سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی وفرهنگی را پوشش می دهد. تاریخ نگاری محلی مطالعه سرگذشت مردم است و نه صرفاَ سرگذشت حکومت ها . بدون شک وجه اصلی و مشخصه تاریخ نگاری محلی، پیوند آن با یک عرصه مکانی محدود و مشخص است. عناصر سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی یا اقتصادی در تعیین و تشخیص آن دارای تقدم نیستند، بلکه مثلث اداری ، طبیعی ، انسانی حیطه آن را تعیین می کنند، که هر کدام از اضلاع این مثلث به زیر شاخه هایی تقسیم می شود. به طور مثال ضلع انسانی در این مثلث شامل نژاد، مذهب ، عقاید و باورها ، بهداشت، غذا، آداب و رسوم ،هنر ،ادبیات ، پوشش ،آموزش....می شود.ضلع دیگر اداری شامل سقوط وظهور حکومتها، قانون ، نظم، بورکراسی اداری.....می باشد. محلیت انطباق بر اقلیم و آب و هوا دارد. گاهی اوقات تقسیمات اداری وگاهاَ شرایط جغرافیایی و طبیعی به ایزوله شدن اقوام می انجامد. در برخی مواقع اضلاع این مثلث بر یکدیگرمنطبق می باشد. شاید این ادعا که بیشتر بار وضعیت محلی بر دوش کارکردهای اداری است، خیلی دور از واقعیت نباشد ،چرا که تقسیمات اداری در ترقیق هویت و تمایزها بسیار موثر می باشد. محلیت با هویت اقوام و افراد جوامع بسیار عجین است. آقای دکتر نورایی معتقدند ، در تاریخ محلی باید هر چیز به اندازه اهمیتش دیده شود. یک محلی نگار باید نگرش و اطلاعاتی جامع نسبت به کل داشته باشد تا به جزء ، زیرا تا بر استعدادهای یک منطقه احاطه نداشته باشد نمی تواند برای آینده آن منطقه برنامه ریزی کند.ارقام و اشکال از لحاظ مطالعات ملی در مقیاس محلی مفاهیم خود را از دست می دهد. به طور مثال در مبحث کشاورزی در سطح ملی یک آماری داریم که بر اساس این آمار در سطح منطقه ای نمی توان برنامه ریزی کرد.
تاریخ محلی تمرکز زمانی و مکانی دارد و انعطاف پذیر است.با توجه به منعطف بودن آن رویکردهای اصلی محلیت بیشتر مماس با دغدغه های اصلی آن منطقه همچون : شهرسازی ، مسائل اجتماعی ، بهداشت ،غذا ، استعدادها و نوع آوریهای آن منطقه است. در یک کلام محلی کار با دغدغه هایش زندگی می کند.
+ آدینه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۴
نظرات
دکتر مهدی احمدی اختیار
دکتر مهدی احمدی اختیار، با سلام از اینکه مطالب علمی و قابل استفاده ای در سایت منتشر می کنید سپاسگزارم
سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۹
دکتر معصومه گودرزی
دکتر معصومه گودرزی، با سلام حضور شما دوستم گرامی، تشکر و قدردانی می کنم از حسن نیت تان و خوشحالم از این که پس ازگذشت چند ماه از راه اندازی سایت تعاملات علمی اعضاء روند رو به رشدی داشته است . خواهشمندم از کلیه اعضاء برای بهتر شدن فعالیت ها نقاط ضعف و قوت کار یکدیگر را متذکر شویم تا در نوشته های بعدی موثر واقع شود.با تشکر
دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۹
آمنه باقری
آمنه باقری، با سلام. واقعاً از دیدن سایت شما و مطالب آن بی نهایت خرسند شدم. من دانشجوی دکتری تاریخ تمدن اسلامی هستم. موضوع رساله ام تاریخ محلی دمشق است . می خواستم در صورت امکان پایان نامه ها یا کتابهایی در زمینه بررسی یک تاریخ محلی خاص به من معرفی کنید. اگر چه حوزه های جغرافیایی متفاوت باشد اما جهت نمونه به لحاظ فرمی و شکلی قطعاً برایم مفید خواهد بود. سپاسگزارم
شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۱
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: