سمیه سادات سجادی

دکتری: دانشجوی دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: دانشگاه بیرجند، ۱۳۹۰

گلهای سرخ اصفهان

گلهای سرخ اصفهان ژان شوپفر معروف به کلود آنه در 28 ماه مه 1868 در مرژ از شهرهای سوئیس در خانوادۀ مرفه، ادب دوست به دنیا آمد. پرورش در چنین خانوادۀ او را علاقمند به ادبیات و نویسندگی کرد. در دانشگاه پاریس و لور به فراگرفتن ادبیات، فلسفه، هنر، باستان شناسی مشغول شد.
پیوست‌ها
گلهای سرخ اصفهان( ایران با اتومبیل)
سفرنامه کلودانه
ترجمه فضل اله جلوه
نشر روایت
2000 نسخه
پائیز 1370
صفحات: 332 صفحه.
ژان شوپفر معروف به کلود آنه در 28 ماه مه 1868 در مرژ از شهرهای سوئیس در خانوادۀ مرفه، ادب دوست به دنیا آمد. پرورش در چنین خانوادۀ او را علاقمند به ادبیات و نویسندگی کرد. در دانشگاه پاریس و لور به فراگرفتن ادبیات، فلسفه، هنر، باستان شناسی مشغول شد.
از سال 1898 به سیر و سیاحت در اروپا پرداخت و به انتشار آثاری از جمله سفر ایده ال به ایتالیا پرداخت. پس از مدتی با نوجه به مطالعاتی که از دنیای شرق همچون سفرنامه گوبینو داشت علاقمند و اشتیاق او را به سفر به ایران دو چندان کرد. لذا در آغاز سالهای قرن 20، 1905 از طریق روسیه و قفقاز به همراه 5 نفر از دوستانش با اتومبیل عازم ایران گردید. کلود آنه حاصل سفر خویش را به سال 1907 م با نام گلهای سرخ اصفهان به زیور چاپ آراست و مورد نظر اروپائیان قرار گرفت.
دیدار از شرق و ایران مجدداً او را در سالهای 1909 و 1910 سبب شد بار سفر بندد. در سال 1909 از تهران، مازندران، خراسان، بخار و سمرقند دیدار کرد. در 1910 نیز با همسرش وارد خاک ایران شد و از قم، کاشان، اصفهان، بختیاری، اراک و همدان گذر کرد. آنه در پی پیشنهاد یکی از دوستانش عازم ایران شد. آنان در ابتدا در نظر داشتند با اتومبیل شخصی به ایرانگردی بپردازند. اما به علت عدم راههای مناسب در ایران از این تصمیم منصرف شده و برای ادامه راه از وسایل حمل و نقل آن زمان همانند دلیجان و درشکه بهره بردند. آنه با گذر از هر شهر و روستای به شرح وقایعی پرداخته که در مسیر راه با آن روبرو شدند. او به عنوان یک روزنامه نگار و نویسنده به وقایع سیاسی، اقتصادی، نظامی و سایر ابعاد زندگی در شهرها و مناطق طول راه اشارۀ چندانی نداشته است. و در هر جا که به ثبت واقعی پرداخت بسیار مختصر و به نحوۀ خود درگیر آن شده اند. به طور مثال زمان حضور آنان در روسیه همزمان با برخی از ناآرامی های ایالات و شهرها و درگیری ها و اعتصاب های کارگران است. آنه هر آنچه در این باره ذکر کرده مربوط به مواردی است که سبب تأخیر در سفر و یا ایجاد نامنی و ترس برای آنه و همراهانش است.
از دلایل تن دادن آنه و دوستانش به سفری برزحمت و مشقت اشتیاق دیدار از اصفهان و آن هم در زمان باز شدن گلهای سرخ، فصل اردیبهشت است. آنان بریا رسیده به این رویا با عزم و ارادۀ مستحکم عازم اصفهان شده و با آنکه در مسیر راه با مشکلات متعددی درگیر می شوند و سرانجام موفق به دیدار اصفهان می شوند. آنه با جزئیات به ذکر وقایع سفر خویش پرداخته و از غرض ورزی، تعصبات و پیشداوری، برداشتها و قضاوتهای غلط و مغرضانه خالی نیست.
آنان در اصفهان مهمان کنسولگری روسیه در اصفهان هستند و یک روز نیز مهمان ظل السلطان حاکم اصفهان اما هیچ اطلاع قابل توجهی از آنان و فعالیت های سیاسی آنان ارائه نداده است. و با مطالعه کتاب او میتوان تا حدودی بر اوضاع اجتماعی، راهها، چگومگی سفر به ایران و مسافرتهای درون ایران، وضعیت کاروانسرها و چاپارخانه ها تا حدودی وضعیت بهداشت، دیدگاه مردم ایران نسبت به اروپائیان دست یافت.
علاوه بر این در اصفهان او از بناهای تاریخی و مهم اصفهان از دو مدرسۀ یهودی که توسط فرانسویان اداره می گردد نیز دیداری دارد و اطلاعاتی از وضعیت آموزشی یهودیان در اصفهان در اختیار می گذارد. همچنین اطلاعاتی هر چند مختصر از موقعیت روسیه و انگلیس در ایران، نقش روسیه در ایجاد راههای شوسه و جاده کشی، نقش بلژیک در اداره امور پست و گمرکات ایران ارائه کرده و این اطلاعات نیز مدیون ارتباط مسافرین با کارگزاران این افراد در ایران است.
+ دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۳
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: