دکتر مهدی خدامی

دکتری: دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان، ۱۳۹۶
کارشناسی ارشد: تاریخ گرایش ایران اسلامی از دانشگاه شیراز، ۱۳۸۷
کارشناسی: تاریخ دانشگاه شیراز، ۱۳۸۴
کاردانی: آمورش دینی و عربی از تربیت معلم شهید مطهری شیراز، ۱۳۷۹

معرفی جلد اول کتاب تحول نظام قضایی ایران از مشروطه تا سقوط رضاشاه: محمد زرنگ

معرفی جلد اول کتاب تحول نظام قضایی ایران از مشروطه تا سقوط رضاشاه: محمد زرنگ <br> چند سال قبل موفق به خواندن کتاب فوق شدم. نویسنده آگاه و دانشمند کتاب موشکافانه نظام قضایی دوران پهلوی اول را بررسی کرده بود. انصافاً کتاب جذاب و مفیدی بود؛ از آن دسته کتاب‌هایی که انسان بعد از خواندنش نوعی احساس رضایت درونی احساس می‌کند. همان موقع تصمیم گرفتم این کتاب را برای علاقه‌مندان تاریخ معرفی کنم. به‌عنوان کسی که اندکی مطالعه درزمینهٔ تاریخ دارد خواندن آن را برای دانشجویان تاریخ بسیار مفید می‌دانم. این کتاب از دیدگاه علم حقوق نوشته‌شده و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. در این کتاب مسائل بسیار جالبی مطرح‌شده است. قصد داشتم مختصری درباره این کتاب بنویسم اما متوجه شدم این کتاب ارزش نقل بیش از چند خط را دارد.
پیوست‌ها
تحول نظام قضایی در ایران همواره تابعی از تحولات سیاسی بوده است. در طول تاریخ ایران بعد از اسلام، فقه اسلامی یگانه منبع موردقبول در قضاوت شرعی به شمار می‌رفت. بااین‌حال قضاوت بر مبنای عرف نیز پا به‌پای آن پیش رفت. برای بررسی تغییرات قوه قضائیه یا همان عدلیه نیازی نیست چندان به عقب برگردیم؛ زیرا نوسازی در این نهاد مثل بسیاری چیزهای دیگر به دوران قاجار برمی‌گردد.
در کتاب به این موضوع اشاره‌شده که در اوایل دوران قاجار دادگستری ایران مشابه گذشته عمل می‌کرد. یعنی شاهان در رأس دستگاه قضایی و مافوق هرگونه قانون و قاعده‌ای قرار داشتند و بر جان و مال مردم مسلط بودند. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که کتاب در مورد سیستم قضایی قاجارها برمی‌شمارد بدین شرح است:
+ شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۷
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: