معرفی دهستان نهرخلج بخش زنده رود
معرفی دهستان نهرخلج بخش زنده رود
در مدارک تاریخی و پرس و جو از بزرگان ،نام نهرخلج بدین صورت آمده است:عزیزآباد-دیگاه-عبدل آباد و قلعه هایی به نام معصوم قالا – قویت قالا-قلعه آدینه که جزء ولایت پرتیکان می باشد. پروفسور هرتسلفد از پرتیکان که نهرخلج هم جزءآن است یاد کرده است...
نگارنده: لیلا قربانی
نگارش: خرداد ۱۳۹۴
در مدارک تاریخی و پرس و جو از بزرگان ،نام نهرخلج بدین صورت آمده است:عزیزآباد-دیگاه-عبدل آباد و قلعه هایی به نام معصوم قالا – قویت قالا-قلعه آدینه که جزءولایت پرتیکان می باشد.پروفسور هرتسلفد از پرتیکان که نهرخلج هم جزءآن است یاد کرده است.
تاریخ بنای این روستا به طور دقیق معلوم نیست اما پاره ای از مورخین با توجه به نام پرتیکان،بنای آن را به دوران هخامنشی نسبت داده اند.به علت سرسبز بودن آنجا نهری به نام یکی از شاهزادگان هخامنشی که خلج نام داشت در این محل احداث گردید که نام روستای نهرخلج منتسب به آن می باشد.
ابن اثیرمی گوید:با توجه به مرکز بودن اصفهان و تصرف توسط دولت اشکانی،سراسر استان اصفهان در تصرف آنها دربود و هنگامیکه به دست مسلمین فتح گردید یکی از نزدیکان عمر به نام عبداله بن عقیان حاکم شد که از فریدن نیز دیدن کرد.این روستا با توجه به حمله افغانها و مغولان و خرابی آن،در طول تاریخ ۵ بار جابجا شده است که وجود سنگر های افغانها و مغولان در ارتفاعات اطراف نهرخلج دلیل و گواه بر این امر می باشد.
برای مطالعه این مطلب فایل پیوست را دانلود نمایید.
+ پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۹
نظرات
طلبه ارشادگر
طلبه ارشادگر، با سلام و عرض ادب ای نهرخلج دیار یاران ، ای مظهرِ مهر و مهربانی در سینة خلق جا گرفتی ، مانا به نگاه جاودانی نازم به هوای کوهسارت ، آنجا که صفا و لطف دارد جان هدیه کنم به مردمانت ، آن ناموران بی نشانی دانی که کجاست مسکن تو ، اعماق دل سیاه چشمان هستی تو دیار لاله رویان ، کاشانة پاک مَهرُ خانی هر گوشة خاک نازنینت ، صد لالة داغدار رسته با منظر خوش عُذار و نیکو ، یاد آورِ جنّت جنانی گر بار دگر بسویت آیم ، صد بوسه زنم به خاک پاکت پُرسم زِ تو کوی گُلعُذاران ، خواهم زِ تو راه زندگانی آن یاور خوب و دلکش تو ، شاه است به محفل نگاران وان دشمن سخت وسرکش تو،گرگ است به جامة شبانی آیا تو بیاد داری آن روز ، آن روز که شورشی به پا شد از شورش دَهر سر کشیدم ، یک جامِ شراب در نهانی هستی وطن هزار دستان ، کاشانة ی جاودانه هستی « قربانی » از این وطن برون شد ، از جور نگار در جوانی سراینده : رضا قربانی نهرخلجی
آدینه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۲
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: