دکتر مرتضی نورائی

رتبه علمی: استاد
عضو هیئت علمی: گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
دکتری: دانشگاه منچستر انگلستان، ۱۳۷۹
کارشناسی ارشد: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۰
کارشناسی: دانشگاه اصفهان، ۱۳۶۷

هفتاد روز تیناب

هفتاد روز تیناب به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس دوازدهم اسفند 1397 در سالن اهل قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در بخش نخست گزارش این همایش سخنان سرتیپ دوم پاسدار غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و دبیر همایش، سردار سرتیپ بسیجی، بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و در بخش دوم سخنان امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی را خواندید.
پیوست‌ها
هفتاد روز جبهه تیناب
در ادامه همایش، مرتضی نورایی، استاد تمام دانشگاه اصفهان و متخصص در حوزه تاریخ شفاهی سخنرانی کرد و گفت: «آنچه که من در این فرصت پیش‌برده خدمت دوستان عرضه می‌کنم، گزارشی از یک پژوهش و روایتی متفاوت از دفاع مقدس در مسیر تاریخ شفاهی است. اینکه روایت دیگری را مطرح می‌کنم، دلیلش این است که ممکن است نتایجش متفاوت باشد. حدود سه ماه است که این پروژه شروع شده است و قرارمان این است که نتایج متفاوتی به بار بیاورد.
بیان اسطوره‌سازی در دفاع مقدس باید اندکی به سمت قاعده رزمندگان شیفت شود. نیروی پیاده در هشت سال جنگ و دفاع مقدس به معنی این است که هرجایی که نیروی پیاده است، مهم‌ترین قسمت جنگ صورت می‌گیرد؛ بنابراین انرژی گذاشتن برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی آنها اهمیت خواهد داشت. این پروژه از نمایی دیگر شروع شده است. نام این پروژه «هفتاد روز جبهه تیناب» است و تحلیل مهندسی روایت جمعی در روایت مبنایی تاریخ شفاهی. کلمه تیناب را به خاطر بسپارید. این کلمه به معنی رؤیا است. نیروی ژاندارمری در این منطقه فعال بود. صحبت‌های من در سه قسمت است. در قسمت اول جغرافیا و تاریخ این واقعه را که هفتاد روزش مورد تفحص قرار گرفته توضیح می‌دهم. مکان تیناب محلی بین دهلران و مهران است. زمان صحبت ما سه ماه آبان تا دی 1360 است که مهران از سد کنجان‌چم تا 50 کیلومتری خارج از مهران به سمت دهلران اشغال بود و ما بر ارتفاعات تیناب، جایی که بر جاده استراتژیک مسلط بود، قرار گرفته بودیم. من ناخودآگاه خودم را لو دادم چون من یکی از افرادی هستم که در آن مرحله درگیر بودم. مهندس سجاد حقیقت، سرکار خانم هاجر مهرجویان و سرکار خانم سمیه سجادی این پروژه را پیگیری و مصاحبه می‌کنند.
ادامه مطالب در پیوست ارائه شده است.
+ دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۲
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: