دکتر زمانه حسن‌نژاد

تخصص: تاریخ محلی مازندران (طبرستان) و سرزمین‌های جنوبی دریای خزر
دکتری: دکتری تاریخ محلی دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد: دانشگاه بیرجند، ۱۳۹۰
کارشناسی: دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۶

ترمینولوژی تاریخ محلی ۳، خطط نویسی

ترمینولوژی تاریخ محلی ۳، خطط نویسی از شاخه های تاریخ نگاری محلی – منطقه ای در جهان اسلام، سنت خطط نویسی در مصر می باشد. خطط جمع خطه به معنای محل است که اعراب مسلمان پس از تصرف مصر به صورت قبیله ای در آن ساکن شدند و هر خطه به یک قبیله اختصاص داشت.
از شاخه های تاریخ نگاری محلی – منطقه ای در جهان اسلام، سنت خطط نویسی در مصر می باشد. خطط جمع خطه به معنای محل است که اعراب مسلمان پس از تصرف مصر به صورت قبیله ای در آن ساکن شدند و هر خطه به یک قبیله اختصاص داشت. در آثار خطط برای هر خطه، کوچه و محله و برای خانه های هر خطه تاریخ وجود دارد، تغییر و تحول در نام محله ها و بافت عمرانی آن ها نیز در این نوع نوشته ها می آید. برجسته ترین خطط نویس مصری مقریزی صاحب اثر المواعظ و الاعتبار فی ذکر الخطط والآثار می باشد.
خطط نویسی گونه ای از تاریخ نگاری در مصر دوره ی اسلامی است که مورخان یک بخش یا کل اثر خویش را به آن اختصاص داده و به توصیف و ترسیم سیمای شهرها بر مبنای خطط آن شهر پرداخته اند. این کتب به بررسی و تشریح بخش ها یا محله هایی می پردازند که صاحبان حرفه های مختلف یا یک یا چند خاندان خاص یا قبیله با یکدیگر در آن جا زندگی می کرده اند. در این گونه نوشته ها موقعیت خطه های مختلف نسبت به یکدیگر و نحوه ی تقسیم بندی خطه ها در میان قبایل، خاندان ها و توصیف منازل، مساکن، مساجد و دیگر عمارت ها ی آن ها مورد توجه قرار می گیرد.
+ دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۲۶
نظرات
دکتر اصغر منتظرالقائم
دکتر اصغر منتظرالقائم، حضور محترم سرکار خانم حسن نژاد با تبریک سال نو و آرزوی موفقیت برای شما بهتر است خطط را به محله و یا به جای مناطق شهرداری ها ترجمه کنیم. این کتب بیشتر به شهر فسطاط و سپس قاهره و دیگرشهرهای مصر اختصاص داشت واصطلاح مصر بیشتر منطور در ابتدا فسطاط و سپس قاهره بوده است.
شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۴
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: